Med en enkel tulipan

torsdag 27 november 7:30 f m kl. 07:30 | Publicerat i Vardagsfunderingar | Lämna en kommentar

Blommor i vardagen är underskattat.
Jag brukar köpa själv och inte vänta på makens ansträngningar – även om han faktiskt är fantastiskt bra på just vardagliga överraskningar.

Jag älskar liljor.
Vita så klart.
Och så ska de dofta.
Att köpa liljor som inte sprider doft är som att köpa skidor när det inte finns någon snö.

Och så gillar jag blommor som inte är så vanliga.
Som har konstiga namn som inte ens blomsterhandlaren kan uttala ordentligt.
Men som är fina.
Häftiga.
Ovanliga.
Konstiga.
Som får folk som hälsar på att höja lite på ögonbrynen och säga:
Jaha du, där har du köpt dig en fin….eh…blomma.

Jag tycker om att de känner igen mig på torget, där jag brukar införskaffa mig nya buketter på helgerna. De står där, i kyla som värme, ler igenkännande och lyfter handen i en hälsning när jag kommer.
Jag tycker om att de lyser upp när jag berättar att jag vill ha något speciellt – inte ett fång rosor (även om det kan vara fint det också) – och att det ska vara till mig själv.
– Fler borde köpa fina blommor till sig själv, säger blomtjejen och skrattar, medan hon matchar strån till mina limefärgade bollar.
Om det är som hon önskar att dryga ut kassan, eller om hon bara tycker att jag är lite småtokig vet jag inte. Men hon brukar få lite extra i alla fall.

flowers

As I wandered the forest,
The green leaves among,
I heard a Wild Flower
Singing a song.
William Blake

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

